Cello Biënnale Amsterdam

Cello Biënnale van 18 t/m 27 oktober 2018

De Cello Biënnale Amsterdam is een tien dagen durend internationaal muziekfestival rondom de cello. Met meer dan 100 evenementen in alle ruimtes van het Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis is de Cello Biënnale Amsterdam de ontmoetingsplaats en bron van inspiratie voor cellisten en muziekliefhebbers uit de hele wereld.

Als mediapartner van het Cello Biënnale Amsterdam zenden wij alle geproduceerde reportages uit op SALTO1.

Muziekgebouw aan 't IJ
bron: www.cellobiennale.nl

 

 

 

 

 

 

 


Cello Coupe

28-10-2018

Het slotconcert van de Cello Biënnale is een doorlopende show van 90 minuten met alle nog aanwezige festivalsolisten in de setting van een Grand Café. De musici verrassen het publiek en elkaar met hoogtepunten van deze Biënnale, onverwachte bijdragen en unieke combinaties van muzikanten.


Prayers for Night and Sleep

28-10-2018

Het laatste nieuwe werk van de drie Bang on a Can componisten op deze Cello Biënnale is van David Lang: nieuw concert voor Harriet Krijgh, Claron McFadden en Amsterdam Sinfonietta.


BachEnBreakfast

27-10-2018

Harriet Krijgh speelt de eerste cellosuite van Bach.
Zes festivaldagen beginnen zoals elke dag zou moeten beginnen: een licht ontbijtje van versgeperste jus, een warme croissant en een cappuccino gevolgd door een uitvoering van een van de zes cellosuites van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door telkens een andere grootmeester.


Finale Nationaal Cello Concours

27-10-2018

De drie finalisten, Amke te Wies, Eline Hensels en Irene Enzlin, spelen het celloconcert van Schumann. Er kan er maar één de Eerste Prijs krijgen maar op weg naar deze Finale hebben ze alle drie bewezen tot de toptalenten in Nederland te behoren!


Kronberg Academy

27-10-2018

Op het Duitse topinstituut de Kronberg Academy studeert de crème de la crème van het internationale toptalent. Drie jonge cellisten van de Kronberg Academy uit drie verschillende werelddelen nemen muziek mee uit hun eigen land: klassieke én volksmuziek uit Zuid-Korea, Colombia en Wit-Rusland.


Chesaba

26-10-2018

De jonge Zuid-Afrikaanse cellist Abel Selaocoe is met zijn verbinding van klassieke cello, African song en blues een exponent van de regenboognatie 3.0. Abel is een begenadigd cellist, een geweldige zanger en een gangmaker. Studerend aan het Royal Manchester College of Music liep hij bassist Ali McMath en de West Afrikaanse percussionist Sidiki Dembélé tegen het lijf. Chesaba was geboren.


Maisky speelt Britten

26-10-2018

Benjamin Britten en Mstistlav Rostropovitsj waren grote vrienden. Britten schreef een aantal grote werken voor zijn vriend zoals de cellosonate. Rostropovitsj ontfermde zich als leraar, mentor en beschermer over de jonge Letse cellist Mischa Maisky. Het Sovjetregime zette Maisky achttien maanden gevangen in een werkkamp waarna hij toch nog de kans kreeg om naar Israël te emigreren.


Altstaedt speelt Saint-Saens

26-10-2018

Het populaire celloconcert van Saint-Saëns, gespeeld door Nicolas Altstaedt, wordt begeleid door de Nieuwe Philharmonie Utrecht op instrumenten uit die tijd.


Jordi Savall

26-10-2018

Jordi Savall, onvermoeibaar ijveraar voor de wereldvrede, en wat muziek daarin betekent, is dit jaar Artist in Residence bij Cello Biënnale Amsterdam.


Cellokrijgers

25-10-2018

Hoe klinkt moed? Ken je de acht Cellokrijgers? Ze zijn soepel, sterk en vingervlug. Gewapend met cello en strijkstok trekken zij ten strijde en veroveren zij ieders hart.

Een choreografisch concert als drieluik over stoer doen, winnen en verliezen, kwetsbaar zijn en de kracht van muziek. Met de fysieke én hartstochtelijke muziek van Béla Bartók, Giovanni Sollima en Philip Glass, gespeeld door de vrolijke acht cellokrijgers van Cello Octet Amsterdam: soepel, sterk en vingervlug.


Vurenhout en Ebbenhout

24-10-2018

Als kind was Micha Wertheim altijd jaloers op de cellokist van zijn broer. Als ze samen naar orkest fietsen kon iedereen de cello van zijn broer herkennen, terwijl de klarinet van Micha onherkenbaar in een rugzakje verdween. Op een cello heeft Micha nooit leren spelen, maar op verzoek van de Cello Biënnale mag hij voor een keer wel met een cello spelen.


Cellofest versus Colin Carr

24-10-2018

Iedere avond heeft het publiek van Cello Biënnale Amsterdam de keuze uit het avondconcert in de Grote Zaal van het Muziekgebouw aan ’t IJ en CELLOFEST: acht avonden met het interessantste uit de wereldwijde cello-underground in het Bimhuis.

In het Bimhuis een nieuwe, spannende samenwerking van solocellist van het Nederlands Kamerorkest Sietse-Jan Weijenberg, jazzviolist Tim Kliphuis & hoornist Morris Kliphuis. In de grote zaal: wereldberoemd cellist Colin Carr.


Cellomarkt

24-10-2018

Elk festival zijn de Entreehal en het Foyerdeck van het Muziekgebouw gevuld met stands van cd- en muziekverkopers en van cello- en stokkenbouwers.


Masterclass Colin Carr

23-10-2018

Wat is er voor een cellostudent mooier dan les krijgen van een idool?
Tijdens de Cello Biënnale komen 36 cellostudenten vanuit de hele wereld naar Amsterdam voor masterclasses van 12 grootmeesters die tijdens de Biënnale ook als spelers te beluisteren zijn. Elke masterclass duurt twee uur en een kwartier waarin drie cellostudenten les krijgen.

Charlotte Gulikers krijgt les van Colin Carr.


Tiny Cello House

23-10-2018

Speciaal voor top-celliste Ashley Bathgate componeerde Michael Gordon zijn nieuwe werk House Music, dat alleen bedoeld is voor intieme ruimtes, zoals een huiskamer. Gordon: ‘Ik ga terug naar de tijd waarin radio, stadionconcerten en cd’s nog niet bestonden. Muziek was iets om in huiselijke sfeer te genieten.’ Bathgate voert het stuk vier keer uit voor een exclusief publiek in de knusse ambiance van het Tiny Cello House, op het terras van het Muziekgebouw.


Openingsconcert – oude en nieuwe muziek, van Versailles tot New York

22-10-2018

De zevende Cello Biënnale opent met een concert als een spetterende festivaltrailer: oude en nieuwe muziek, van Versailles tot New York, bekend en onbekend, nationaal en internationaal, met wereldsterren en aankomende wereldsterren en een wereldpremière van Nederlands’ meest virtuoze jonge componist.


Nachtconcert Cello Octet Amsterdam

22-10-2018

Arvo Pärt riep uit dat hij Cello Octet Amsterdam 10 jaar te laat had ontdekt en ook Simeon ten Holt was dolgelukkig met hun interpretatie van zijn Canto Ostinato. Cello Octet Amsterdam kan uitvoeringen van één componist of van één werk tot een belevenis maken en omtoveren tot een séance. Het Octet heeft nu zijn zinnen gezet op de muziek van Bang on a Can-componist Michael Gordon. En die keus is slim.Voor New Yorker Michael Gordon heeft minimal music geen geheimen meer. Over een periode van ruim dertig jaar keerde hij het minimal-idioom binnenstebuiten en onderzocht en vond in inmiddels honderden composities voor orkest, ensembles, koor, opera, dans en film een eigen componeertaal die misschien nog steeds ‘minimal music’ is te noemen maar volkomen anders klinkt dan Reich, Glass of Louis Andriessen, inspirator van de drie Bang on a Can componisten.


Koranyi speelt première Julia Wolfe

21-10-2018

Bang on a Can componiste en Pulitzer Prize winnaar Julia Wolfe schreef een nieuw celloconcert. Ideale vertolker is de jonge Zweedse cellist Jakob Koranyi die op eerdere Biënnales veel indruk maakte met nieuw werk van Rolf Martinsson en Tan Dun.


Sollima wint Anner Bijlsma Award

20-10-2018

Tijdens dit concert vindt de uitreiking van de Anner Bijlsma Award aan Giovanni Sollima plaats. Deze internationale oeuvreprijs is in 2014 in het leven geroepen door de Cello Biënnale Amsterdam ter ere van de 5e editie en werd toen uitgereikt aan de cellist naar wie de prijs is vernoemd, Anner Bijlsma.


Nationaal Cello Concours

18-10-2018

Eerste ronde van het Nationaal Cello Concours. Het Nationaal Cello Concours is het spannendste onderdeel van de Cello Biënnale Amsterdam. In drie openbare rondes kunnen maximaal vijftien Nederlandse of in Nederland studerende jonge cellisten tot 27 jaar zich presenteren voor een internationale jury. De jury bepaalt de winnaars van de eerste, tweede en derde prijs, de aanmoedigingsprijs en de prijs voor de beste vertolking van de opdrachtcompositie, dit keer gecomponeerd door de nestor van de Nederlandse componisten Theo Loevendie. Het publiek bepaalt de Publieksprijs.