HEDENDAAGSE BEELDENSTORM
ABN AMRO publiceert een rapport over hun deelname in de slavernij in het oude Indonesië. De Gemeente Amsterdam biedt openlijk excuses aan voor het koloniale verleden van de stad. Voormalige Nederlandse koloniën eisen rectificaties en teruggaven van hun nationale kunst, en daarmee hun identiteit. Nederland kampt met zijn slavernij-verleden. Er lijkt wereldwijd en ook in ons land een beeldenstorm gaande. Eeuwenoude heldenvereringen en aangedikte succesverhalen over onze WIC en VOC-avonturen maken tegenwoordig plaats voor schaamte, nationale excuses en openlijke bekentenissen van betrokkenheid bij de slavenhandel. Als we een vergrootglas over onze geschiedenisboekjes en historische archieven halen ontdekken we dat ons verleden niet altijd even heroïsch en romantisch was. We kunnen best wel stellen dat onze geschiedschrijvers zich bedienden van slimme PR en toenmalige helden hun avonturen door ’spindokters’ lieten opschrijven, en zodanig als historisch ‘feiten’ in de archieven belandden. In de documentaire-serie ‘Historisch Geloept 2.0’ onderzoeken, onthullen en ontluisteren we de keerzijde van die VOC-munt. De gekleurde Nederlandse bril gaat af, we gaan terug in de tijd en belichten de voorouder-verering en spindokterij waarbij onze nationale trots en identiteit vanuit een ander perspectief wordt bekeken. Zoals in de pilot-aflevering Nederlands-Brazilië, waarbij de rol van de toenmalige WIC gouverneur Johan Maurits van Nassau-Siegen onder de loep wordt gehouden. Een visionair met een extravagante levensstijl die kunst, wetenschap en vrijheid van godsdienst introduceerde, maar tegelijkertijd ook paleizen liet bouwen en diezelfde kostbare levensstijl liet betalen met de handel in slaven. Dat alles werd zorgvuldig opgeschreven, aangedikt en omhult met een glans door spindokter Casper van Baerle die J.M. een bijna keizerlijke reputatie toedichtte. Ondertussen maakt J.M. zich schuldig aan mensenhandel. Ons onderzoeksteam concludeert dat in het moderne Brazilië het slavernij-verleden nog steeds zijn sporen laat zien onder de huidige generatie en de zwarte gemeenschap in de samenleving. In de volgende aflevering over koloniaal Indonesië gaan we op zoek naar roofkunst, en hoe een groot deel van de Indonesische identiteit en verleden achter slot en grendel in het gemeentemuseum van Den Haag verborgen ligt. Gaat Nederland de kunst terugbrengen naar de rechthebbenden? Ons team volgen de kunstschatten. Historisch Geloept 2.0 is een productie van documentairemaker Ernst Daniel Nijboer, Visuals Studio & Communication.