Alf 8 Matteo & Felicia & Marjolein Moorman

Matteo en Felicia praten samen met Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman. Ze luisteren wanneer ze vertelt over de pogingen die genomen worden om kinderen zo gelijkwaardig op school te laten zijn. Ook praten ze met elkaar over de neveneffecten van armoede en dat het om meer dan †spulletjes hebbenâ ̃ €TM gaat maar ook over stress en een ongezond leefklimaat. Waarom lossen we het niet op? In deze 8-delige serie gaan 9 kinderreporters uit Amsterdam opzoek naar het antwoord op deze vraag. De kinderen bevragen gezaghebbende gasten van politici, directeuren, een prinses tot de cijferman van Nederland en een andere visie op de toekomst wordt belicht. Wat zeggen de cijfers ons? Wie hebben hier het meeste invloed op? Moeten we naar een nieuw waarde systeem? Of moet er nou eens eindelijk meer geluisterd worden naar kinderen? Door het verbinden van invloedrijke professionals en kinderen die de politieke aanpak van dit probleem durven te bevragen, brengt de reeks een ander perspectief. De dialoog geeft je een scherp kijkje in hoe diepgeworteld dit probleem in alle aspecten van onze samenleving zit.

Deel deze uitzending op:

Meisje met de zwavelstokjes

Algemene informatie

Hoe kan het dat in één van de rijkste landen ter wereld er nog zoveel kinderen in armoede leven? Meer nog, dat er de laatste jaren steeds meer kinderen in armoede leven? 1 op de 13 kinderen in Nederland leeft in armoede. Kinderarmoede is een complex probleem maar een oplossing begint bij een maatschappelijke besef en een breed gedragen wil om dit tegen te gaan. Dus hoe komen we voorbij een veilige lichte verontwaardiging als men erover hoort en evolueren we naar een agenda-bepalende noodzaak om het gezamenlijk aan te pakken? Wij wonen zelf in de grote stad, waar kinderarmoede het meeste voorkomt. Zo groeien er in Amsterdam ongeveer 22% kinderen op in armoede. Wat doen wij hier echt aan? In samenwerking met kinderen uit alle stadsdelen van Amsterdam hebben we verschillende professionele kunstuitingen gecreëerd. Door middel van educatie, storytelling, campagne en een videoreeks willen we voorbij bewustwording over gaan tot actie.

Contactgegevens maker: