Amsterdam presenteert beleidsvisie bibliotheek en lanceert leesoffensief

Persconferentie door wethouder Marjolein Moorman

De gemeente Amsterdam presenteert vandaag haar eerste beleidsvisie voor de openbare bibliotheek in Amsterdam. Belangrijke thema’s in de visie zijn het bevorderen van lees- en taalvaardigheden, het bestrijden van digitale ongelijkheid en de maatschappelijke rol van de bibliotheek in buurten en stadsdelen. De gemeente lanceert het leesoffensief ‘Liefde voor Lezen’, investeert in de OBA op School en het gratis bibliotheeklidmaatschap wordt uitgebreid van 18 jaar tot 27 jaar. Ook voor docenten maken we het lidmaatschap gratis. In de aanloop naar OBA Next, een grootstedelijke bibliotheek in Amsterdam Zuidoost, wordt ook het aanbod vernieuwd.

De OBA vervult in Amsterdam een brede maatschappelijke functie op uiteenlopende terreinen als onderwijs, kunst en cultuur en de digitale samenleving. Het is een publiek toegankelijke plek, waar iedereen welkom is. Daarbij is de bibliotheek voor veel Amsterdammers een onmisbare plek in hun dagelijks leven. In deze eerste beleidsvisie worden de drie hoofdambities van de gemeente voor de bibliotheek geformuleerd.

De bibliotheek voor groei en ontwikkeling: leesoffensief

De bibliotheek moet een plek zijn waar alle Amsterdammers terecht kunnen om te leren en zichzelf te ontwikkelen. Aangezien de taal-en leesvaardigheid van jongeren achteruit gaat en ook steeds meer Amsterdammers moeite hebben met taal, is het keren van deze trend een van de speerpunten in het beleid. Naast alle activiteiten in de bibliotheken in de buurten en op scholen is het Amsterdamse leesoffensief ‘Liefde voor Lezen’ hier een belangrijk onderdeel van. De ambitie van het leesoffensief is om kinderen tijdens hun hele schoolcarrière met boeken in aanraking te laten komen en leesplezier te bevorderen, waardoor hun taal-en leesvaardigheid verbetert. Dit moet onder meer gerealiseerd worden door de OBA op School, waarbij scholen geholpen worden met het samenstellen van een boekencollectie die past bij de populatie en de uiteenlopende interesses van kinderen. En leesconsulenten kunnen daar waar nodig leerkrachten ondersteunen in het opzetten van leesactiviteiten en het leren van voorleesmethodieken en leesroutines. Docenten spelen een essentiele rol in leesbevordering en in leesplezier bij kinderen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom maken we voor deze groep het lidmaatschap gratis.

De bibliotheek voor digitale participatie

Toegang tot de digitale wereld is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend, en de digitale kloof groeit. Ongeveer 20% van de Amsterdammers kan zich digitaal niet redden, en 14% van de Amsterdammers met een lager inkomen heeft geen computer, laptop of tablet in huis. De bibliotheek zet zich in voor het bestrijden van digitale ongelijkheid en is een plek waar Amsterdammers laagdrempelig digitale ondersteuning kunnen krijgen en hun vaardigheden kunnen ontwikkelen. Het naschoolse onderwijsprogramma TUMO wordt naar Nederland gehaald om jonge Amsterdammers met technologie, design en creativiteit te laten experimenteren. Begin volgend jaar opent de eerste TUMO/OBA Next Hub in Zuidoost.

De bibliotheek voor verbinding

De bibliotheek was altijd al een openbare ontmoetingsplek, waar buurtbewoners uit verschillende lagen van de bevolking elkaar kunnen ontmoeten. In een stad die groeit en waar de ruimte schaars is, neemt het belang van een centrale ontmoetingsplek verder toe. Samen met bezoekers en andere lokale organisaties zoals buurthuizen, bewonersorganisaties en maatschappelijke organisaties vormt de bibliotheek een community library – de bibliotheek op gemeenschapsbasis. Samen met de buurt worden programma’s en activiteiten ontwikkeld, zodat Amsterdammers zich mede-eigenaar voelen van de bibliotheek in de buurt.

Wethouder Marjolein Moorman geeft tekst en uitleg over dit initiatief in een speciale persconferentie. Deze persconferentie is de aankomende dagen veelvuldig te zien is op SALTO en zal worden uitgelicht op onze website. Voor meer info zie salto.nl